måndag 9 februari 2009

Ny upptäckt

Ännu en dag på jobbet och ännu en upptäckt gjord. Jag skulle vilja säga att närmre hälften av folket här på något vis fd militär. Detta innebär ju inte att de vet vad krig handlar om eller något. Jag säger inte att de inte är på något vis mindre värda för att de inte varit i kriget, men det är lustigt för mig att höra någon relatera sigsjälv till en term som det amerikanska ordet 'veteran'. När jag vet att det som de gjorde som militär tjänstgöring innefattade att jobba på ett kontor och aldrig behövde lämna landet. Som en annan ny snubbe här på jobbet, var en signalkapten i flygvapnet. Han har vart i Irak. Massor av gånger. Några av gångerna stannade han till och med över natten. Jag tycker att det är stor underhållning.

Jag får en massa oförtjänt props när de inser att jag inte bara var i Irak och byggde datanätverk, eller såg till att landningsbanor blev sopade.. utan att jag slet ut kängorna i Iraks förorter och blev sprängd i luften. Det som verkade vara mitt livs dummaste val, är fortfarande ett bra dumt ett, men det är ju kul att det fört med sig lite nyttigt med. Jag vet att jag sagt det förut, men det är stort för mig. Lika stort som att släpa in ny panna i Moms hus! Eller lika stort som att läsa Bulkens exjobbsrapport (enligt uppgift, jag vet ju inte).

Livet här är inte lika gott som hemma, men det har sina fördelar. I helgen var det varmt som en svensk sommardag så jag satt och läste i bara shorts i min ökeninspirerade bakgård. Ja, med ökeninspirerad menar jag egentligen att det bara ar krossad sten på sandbotten, och något som jag tror är en palm som växer fast den bara är en 15 cm hög änsålänge. Jag tror jag ska börja referera til denna lille kille som "min trädgård”. Här är det kortärmat som gäller, och kortbenat när man inte är på jobbet (amerikanska anständighetsregler), i Alaska hade jag fått 'contact frost bite' så snart jag försökt att tanka bilen utan att använda 'arctic mittens'. Dagens sanning. Här är det lite kylslaget på morgonen kanske 6 grader, men blir 25 framåt eftermiddagen. Det är ju ändå vinter.

Men tillbaks till jobbet. Jag har ju inte sagt så mycket om det egentligen. Ja, mer kommer i framtiden men just nu jobbar jag 10 timmars dagar 4 dagar i veckan. Det är en fantastiskt fiffig grej, inte lika fiffig som normalsvensk flextid då men bor man i den modernaste medeltid som denna planeten har att erbjuda så får man vara nöjd med det lilla. Men detta är ju bara de veckor som man inte har test, dvs en planeringsfas - när vi testar blir det mycket jobb. Mycket. När jag löneförhandlade så ville min orubblige chef använda ett argument till att inte ge mig mer betalt, och det var att jag ändå skulle jobba så mycket övertid att jag ändå skulle få ut mer pengar än det vi förhandlade om. Lärdom: Förhandla inte med en vietnamveteran! Han antar att jag under 2009 ska jobba 600-700 timmars övertid. Put that in your straw and suck it, bröder. Det är mycket övertid. Vad tror han att jag är?? Android?? Amerikan?? Jaja, jag ska nog jobba tillräckligt så att min kommande semester inte blir en CTM! (ref. Accenture-vokabulär) Ska snart lägga upp lite bilder på saker man kan se på min arbetsplats som man kanske inte ser var dag på Sony-Ericsson.

4 kommentarer:

pernilla sa...

jamen, vad betyder det då? CTM?

mar sa...

Pernilla då - Anderson Consulting tycker att inte veta det svaret är även det ett Career Terminating Move!

Fam Björklund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fam Björklund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.