tisdag 10 mars 2009

As-Salaam Alaykum

Långsamt går mitt liv mot ett bättre ett. Stegen är babysteg, men denna gång är jag väldigt säker på att de går mot rätt håll. Helt säkert, men alldeles för långsamt. Saker som jag borde tagit tag i lång tid sedan, sedan innan jag for till Irak – men nuförtiden tror jag på efterklokhet. Det är tillåtet att göra misstag, bara inte tillåtet att inte göra samma misstag två gånger.

Dessa livsfilosofiska regler till trots så går jag och funderar på att gå med i Arme Reserven. Ja, det kan låta lika dumt som förra gången, men jag har lät mig något och finjusterar mina handlingar. Denna gången är det för att jag fortfarande är med i ‘the Inactive Ready Reserve’. Det är alla som har lagt mindre an 8 år i det militära. Detta innebär i det stora hela att de kan ringa in mig närsomhelst, sätta mig som infanteri eller göra mig till vadhelst krigsmaskinen behöver. Men går jag med i den Aktiva Reserven så kan jag sätta migsjälv som något som inte innebär de risker som jag tog mindre än två år sedan, när jag satt i Fallujahs glesbygd och blev skjuten på dagligen, och vargång jag färdades i ett fordon så fanns det en överhängade risk att mitt liv skulle avslutas i ett BANG.

Jobbet som jag har fått tag i nu är ett bra jobb, och många som pratat av mig tror jag har fått det intrycket att jag tycker det. Hursomhelst så är det även så att folk tror att man inte betalar skatt i USA, detta är inkorrekt. Man betalar, ja jävlar vad det kan bli att man betalar skatt.. och inte bara skatt, sedan tillkommer ju sjukförsäkring och annat trams som gör en fattig pa en gång. (Just nu betalar jag säkert 4 papp i sjukförsäkring per månad, ja jag ska ordna detta.. men sånt ska man komma ihåg innan man tror att man är högavlönad.) Går jag med i Reserven, som jag nämnt, sjunker denna kostnad till en mer bekväm 0 kr per månad. Tro inte att det är gratis, men iallafall.

Sedan måste jag ju ta tag i att lära mig spanska med. Mexarna i är nådlösa även i gränsstäderna. Inte att jag ska lära mig perfekt spanska, men att kunna beställa, pruta och förolämpa på språket så tycker jag att det är bra. Bättre än min arabiska. Alaykum As-Salaam!

2 kommentarer:

jokke sa...

Är jag en party popper (pooper?) om jag påpekar att din nya plan med att kunna placera dig på ofarligt ställe låter väldigt bekant med en tidigare lika vattentät plan att sitta och skyffla papper långt bort från all strid enl. plan, och så aj fan, där ändrades saker 6 dagar innan avfärd till infanteri i fronten?

I övrigt: bra att du trivs med jobbet!

mar sa...

Du har givetvis ratt Jokke. Men jag har tva fordelar nu. Den ena ar att jag inte anvander reserven som en utvag, sa jag har tid att vanta pa ratt tillfalle. Den andra fordelen ar att nu vet jag hur saker fungerar, och som GI Joe sager "knowing is half the battle".

Jag sager ju det sjalv, iden ar inte fantastisk.. men jag ar ju i Reserven nu med. Gar jag aktiv ar det bara for att ta kontroll over mitt ode lixom.