måndag 18 maj 2009

1 Juni - Landssorg



Det är med en gräd i ögat som jag ser att Horace Engdahl lämnar in titeln som Svenska Akademiens ständiga sekreterare. Men det är inte utan att man ägnar en tanke åt hur ständig man nu är om man kan lämna in titeln och funktionen. Givetvis åsyftas det att sekreterare inte väljs vart möte, utan att samma stackare sitter och innehar funktionen som mötesbitch även om det i detta fall är både en hederssam och åtråvärd titel. Det positiva är ju dock att med Horace's funktionsinlämning så innebär detta inte att han lämnar Svenska Akademien. Inte ens om detta vore hans önskan så hade detta skett. Ta Knut Ahnlund som exempel, som har velat lämna Akademien sedan 2005, men likt Europeiska Unionen så är ett utträde ur Akademien/Unionen inte behandlat i stadgarna och därför stört omöjligt. Det sägs (källa: Knut Ahnlund själv genom Svenska Dagbladet) att Knut ville lämna Akademien i protest mot dess val av Elfriede Jelinek som Nobelpristagare i litteratur 2004.

Jelinek är en gammal kommunist som gillar att skildra kvinnoförtryck genom en porträttering av mannen som en elak varelse (biologiskt nedärvd eller av genom kultur formad ondska, har jag inte förstått) för att skildra det sexistiskt orättvisa samhälle som globalt existerar. Hon anser sig vara oöversättbar pga grund av de musikaliska elementen i den berättande prosan.. blir man inte bara trött på att lyssna på henne - en feminazi med hybris. Men det är inte så att jag instämmer med Knut då jag är en 'sucker' för enkel majoritet - men mitt nästa upptäckt är av större chock och en attack på svensk anständighet, när jag ser att stol 14 numera stödjer stjärtändan av fröken Kristina Lugn!!! Jag menar, varför berättade ingen detta för mig?! Hur mycket har skett i Sverige de senaste 3-4 åren som jag inte känner till egentligen? Ska jag behöva be Otto Ruben Svensson att kommentera denna absurda skändning av en instution som skall representera "Snille och Smak", när man tar in en smaklös och långtifrån snillrik mediapajas som Lugn?!

"Svenska Språkets stadgande ock upodlande, samt till öfning för Vältaligheten ock Svenska skaldekonsten";
är en lite förkortad, nedprintat och förmodligen retusherad version av kung Gustav III's ord. Men varenda svensktalande individ som hört Kristina Lugn ta ton i Svensk TV och/eller Radio kan ju inte hävda att vältalighet kommer spontant på tal. Denna överdrivet monotona skald med samma karisma som Text-TV, får en glesbygdsnarr som Sarah Palin att framstå som en verbal wunderkind med mer än bara utstrålning och klämkäckhet! Vem är härnäst för att få en stol bland de Aderton, då uppenbarligen tom mediaexponering och talanglös kändisexpertism är att önska? Thomas di Leva verkar ju sitta på rätt egenskaper i nämnt sällskap. Eller kanske Jonas Gardell?! Då vi uppenbarligen har tagit bort all krav på kompetens så kan vi ju lotta ut en stol bland den mobila pöbeln likt sittningplatser på Nobelmottagningen. Det finns många fd barendeltagare som inte har något bättre för sig än att låta andra ta del av deras kvickt utbytbara åsikter. Nej ta in någon som har lite ideer eller en modern inställning utan att bara offra sin ändalyckt för att bli en del av Svensk historia. Då det inte går att ta bort Lugn ur Akademien, så ska jag lobba för att Alexander Bard ska få nästa öppna stol. Han är en poet!!!
(Saw him passing by, He looked up said Hi..)

Filosofisk entropi verkar mer och mer rätt ändå, att allt som existerar går mot sin egen icke-existens om denna var mer i jämvikt med sin omgivning i ett totalt och globalt perspektiv. Tiden må vara en irreversibel vektor med konstant riktning, men Tiden har ingen inlärningskurva - likt min granne Tjabo som bet i en kaktus 2 gånger.

7 kommentarer:

måns sa...

Det slutar inte där min vän..på stol nummer åtta husserar numera en Landskronason!

mar sa...

Det ma sa vara, mne det ar en akademiker som sig bor.. som har mer kvalifikationer an manga. Samt att han formodligen inte varit inbjuden pa Diskutabelt eller annat Aschbergprogram som utfyllnad.

Fredrik Roubert sa...

Jag röstar på Bruno K. Öijer!

mar sa...

Bruno K. Öijer, borde han inte hålla en stol i en Akademi for Ladonien eller Konungarikena Elgaland-Vargaland (Som bland annat är området mellan alla staters gränser). Det verkar vara en lysande gig for en poeters Bob Dylan karikatyr.

Bara en åsikt! Jag skulle vilja ha en stol... så jag kan sitta och vråla när dumheter sägs.

jokke sa...

Till skillnad från övriga så tänkte jag kommentera form snarare än innehåll; efter att tidigare ha noterat det oundvikliga i Nya Landets språkinverkan på modersmålet så var detta ett synnerligen välformat inlägg. Tillbaka i dina gamla god takter, d.v.s. inte bara vad gäller innehåll utan då även form. Hatten av!
(Erkänn, du fikar själv efter en sådan där akademi-stol!!!)

mar sa...

En tackar for den Jokke!

Men oftast sa skriver man ju inlagg lite hattigt sadar innan lunchen, men flyktiga tankar.. detta ar ju allvar. Jag kan inet forsta hur det skett!!

Och angaende stol.. sa maste jag saga att jag tycker att min andalykt ar fantastiskt valanpassad for just en stol. Jag skulle inte banga! Jag hade med ens skaffat mig mustasch, hog hatt och fluga.. och haft Bard pa kortnummer!

Sandra sa...

vad glad jag blir! jimmy dean, right? :)