måndag 31 januari 2011

"8199 Värdestransportrån"

"Den pansarklädda bilen har stoppats på grund av vägarbete när den rammas av den gröna lastbilen, som vill lägga beslag på pengarna!"
Jag var tydligen inte färdig med denna diskussionen, så jag tar den till mitt eget forum. Jo, jag visste inte att det var ett värdestransportrån i Sverige kort innan LEGO lanserade 8199, men jag tycker att det spelar mindre roll. I USA är de så känsliga, men jag trodde att Sverige skulle vara mer rationella än så. Majoriteten av alla småpojkar leker rånare på ett eller annat vis (det är inte min mening att bli dra några som helst slutsatser angående småflickors rånlekar, men de är för mig icke kända), antingen är det genom att leka med någon sorts projicering till en modell som i detta fallet, eller leva ut det som när man lekte cowboys när jag var liten. Säkert väldigt omodernt nu, for nu finns det spel som Hitman som erbjuder nya nivåer av utmaningar.

Hatten av till LEGO för detaljnivån på 8199, där det är tydligt att det finns ett planeringssteg och ett exekveringssteg. Jag hade gillat att leka med detta som barn. Det är komplext och enkelt samtidigt, en distraktion som drar uppmärksamheten till vägarbetet och därmed sätter skygglapp för den 20 ton gröna lastbil som kommer i full karriär fran vänster. Jag uppskattar det väldigt mycket.

När jag var liten lekte vi mycket bankrånare som på vilda västern-filmerna. Jag hade hatt och en väst. Jag hade en knallpulverpistol. Just det en knallpulverpistol. Jag gillar ordet knallpulverpistol. Det är en skjutmojäng som innehåller knallpulver. Knallpulver är ett pulver som knallar när man slår på det med en hammare. Skjutmojängen har inbyggd hammare. Man kan gå igenom flera hundra skott på en timme.

Nog om knallpulverpistolen, men en sådan hade jag. Min poäng är snarare den att vi lekte bankrånare, och inte med halvdecimetersmodeller med hål i fötterna, vi lekte ut det som att vi var rånarna. Moderna psykologer skulle kalla detta rollspel, då man innehar rollen av en bandit... detta till trots så är det forvånansvart få av mina kamrater (ett annar sådant gott 70-talsord) som har blivit just bankrånare. Jag tror inte korrelationen mellan att leka bandit och bli bandit år särskilt konkret. Tror ni att Svartenbrandt lekte bankrånare som barn?? Hade han gjort det hade han kanske kommit undan en eller annan gång under sin karriär. Hade han "rollspelat" sin kupp, så hade han kanske tänkt att nykter är ett bättre tillstånd att råna i, och att cykel är ett substandard flyktfordon.

Detta sagt så vill jag mena att Legos 8199 Värdetransportrån är otroligt harmlöst, och att om det gör någon som helst skillnad for den kommande generationen, så är det väl den att du kommer att hälsa på din arbetslösa son i hans lyxlägenhet på Östermalm, istället for sitt tvångskollektiv på Kumla. Jag bara menar att om man måste välja... Nej, jag tycker att det skall gnällas mindre och enbart när det är bättre grundlagt. Jag kommer att gnälla på LEGO med om det börjar att släppa små boxar som kanske skulle kunna kallas..

9699 Självmordstankar
4545 Historiska avrättningsuppfinningar & metoder
4612 Fängelsevåld
8880 Vilda Västernbordell (inklusive stall)

Då kanske vi kan börja profilera LEGO som en kanske inte omoralisk, men åtminstone prematur leksakstillverkare som kanske har vaga åldersprofileringar för sin kundbas. Vad vet jag, jag kan ingeting om tåg!

3 kommentarer:

jokke sa...

Med tanke på vad som beskrivs tidigare i denna blogg, d.v.s. krig i Irak och annat, så vet jag inte om de var så lyckade de där vapenlekarna du ägnade dig åt som barn... Eller så hade kanske LEGO modell "ökenkrig" gjort dig avskräckt från att utsätta dig för det du gjorde.

mar sa...

Men det var ju bara en del mojlighet, en del dumhet, tva delar tillfallighet och en litet matt slump lixom.

Okenkrig. Bra ord. Jag ska anvanda det mer. Gor det mig till okenkrigare da??

Piotr à Paris sa...

Du har ju varit i landsflykt a.k.a. exil ett tag och kanske missat att i Sverige så har dom kriminella upptäckt att typ värdetransporter är mer eller mindre öppna mål hos moder Svea.


Transporterna itförs av iofs av tuffa killar i både tuff basker och företagsuniform...
men dom har ju inte direkt pickadoller och ens bazookas(!).

Tvärtom, dom har till och med order om att lämna över slantarna och inte riskera sina liv.

Receptet blir då lite väl enkelt.
Precis som på Legoboxen.

Vi låg faktiskt på top-5-listan nyss.

Gillar bäst detaljen i helikopterrånet i Västberga där dom innan rånet brutit sig in och stoppat en bombattrapp bredvid polisen helikopter så polisen inte kunde förfölja dem...