torsdag 20 januari 2011

Roadtrip, del 1 - planering


Så sitter man lätt uttråkad på jobb och planerar roadtrip. Bor man i usa måste man göra en regelrätt roadtrip, eller road trip som amerikanen säger. Jag vill att den ska innehålla lunch på ställen som den där diner-macken i filmen "Legion". Det ska se ut så, och det ska kännas 50-tal, modernt och tredje världen samtidigt. Jag vill bo på sådana motell där man ställer byrån framför dörren innan man går och lägger sig. (Hjälper givetvis dåligt om dörren öppnas utåt.) Jag vill samtala med byidioten om möjligt.

Routen är ännu obestämd, men det kommmer inte bli någon coast-to-coast, utan färre mil och mer fokus på kulturella upplevelser... och den måste starta i Arizona... för detta är platsen där mycket av det jag söker kan jag finna här. Det finns många goa platser att besöka i Arizona trots allt. Folk som väljer att bo i öknen är ett eget folkslag. Det är först nu man inser att folk vill lämna en plats, som de jämt vill i filmer, men inte vet hur eller har råd att bara ge sig av liksom. Jag vill knalla in på en diner och beställa "the special" oavsett vad det är. Jag vill fråga servitrisen vad man gör i den här hålan, vilken bar man ska gå till eller om det finns något lokalt att se eller göra. Bara prata med lokala förmågor. Det kommer att bli skitdumt och bra.

Jag måste bara lista ut vad mer man gör när man åker på roadtrip förutom att äta lokal cuisine, nosa rätt på lokala egenheter och seder, olla allt som är av möjligt kulturellt värde och självaste körandet. För som jag ser det så är ju transportsträckan majoriteten av målet i sigsjälvt. Upplevelsen att transporteras genom en underligt landskap, fast samtidigt så ser jag det även om ett nödvändigt ont. Jag är ju inte amerikan så 5-6 timmars bilande är tid för mig. Helst skulle man haft en VW-buss om man skulle ta bilandet på allvar, utom om man gör sträckan LA - Vegas då cabriolet, tropikhjälm och flugsmäck är att föredra.

Beroende på vart man skall resa, så skulle jag må bättre om en Mossberg Road Block hade varit på packlistan. Zombies kanske inte uppskattar intimideringsfaktorn, men rednecks gör det tveklöst. Det är inte så att jag knallat och blivit paranoid, men det finns tillfällen i detta land där ett annat språk talas - och då gäller det att kunna kommunicera. Jag bara säger..

2 kommentarer:

jokke sa...

Ah, Mossberg Road Block! En sådan (eller snarlik) har en man i North Carolina som jag är bekant med. Han "call[s] it argument stopper". Han har skrivit och berättat hur bra det är att stoppa upp den i näsan på inbrottstjuvar för att slippa onödig ordväxling och få dem ut ur huset snabbt som ögat. Även om han och jag har rätt olika syn på såväl vapenlagar som dödsstraff, så får jag säga att han har lite logik just i resonemanget ovan.

Mar sa...

Ja, alltsa alla bor ju ha en Mossberg 500 Persuader... min ar faktiskt tuffare an the Road Blocker... for mussel breaken ar ju bara en rolighet/dumhet. Jag satsar pa funktionalitet, och billighet.

Men annars haller jag med din NC van.. maste man somndrucken jaga ut framlingar ur huset, sa ar ju inte den kansliga finkalibern som kommer fram. Det ar ju sedan gammalt ;)

Och angaende dodsstraff.. jag har val samma som tidigare, jag anser att man skall komma pa ett vis att gora fangvarden mer kostnadseffektiv. Och med det menar jag inte expressvag till stolen, som ar Texas forslag!