måndag 18 juni 2007

After a week of ranges..

..så är jag trött som få. Vi skjuter mycket i träningssyfte och jag har fått mer vapen att bära (och rengöra). Jag tror att vi har en vecka kvar fylld med träning och klasser och sån skit innan vi beger oss ut till checkpoint 20+. Vad vi skall där att göra vet jag inte. Ryktet om denna plats är att det är lugnt som fan. Inga direkta konfrontationer, förutom när de placerar IEDs i vägkanterna. Har vi PID då så tar vi skott, men det fungerar lika avskräckande som dödsstraff i USA. Men det verkar vara den enda sortens attack här.. Men vi är ju här för att döda de som tillverkar dessa bomber. Vi kommer att finna dem. Förhoppningsvis fortare än de växer.

I min förra AO så var det en tydligare hotbild. Vi visste vår fiende och att de tog vartenda chans de kunde. Här är det inte så. Det enda som är värre här är EFPs som är en otäck vägbomb som skjuter en eller flera projektiler av koppar (som är sjukt varm då) mot ens fordon. Dessa projektiler går igenom stål som om det vore... ja, inte smör.. men något annat som är bra mycket mjukare än stål.. som tex Täppas Fågelberg. Ja, Täppas är bra mjuk.
Annars är jag vid god hälsa. (Magen är ju kass och jag har en liten förkylning utgående, men det får vara så bra som kan förväntas) Total avsaknad av motivation dock. Jag är färdig med detta kriget. Kan de inte bara inse att 9 månader, varav 5+ i Al Anbarprovinsen är tillräckligt.

Det finns 2 sorters soldater (boken säger 210, men jag säger 2 men 2 underkategorier) den ena är Combat Soldiers (Infanteri, Kavalleri, Batteri..) och den andra är givetvis Non Combat Soldiers (alla andra). I den första kategorin har vi alla de som gör sitt jobb och det 24/7, underkategorin här är de som tex Field Artillery som tillbringar 95% av all tid "standing by". Det är en jävligt lättföljd order. I synnerhet när man vet att det kommer vara i timmar. Spela Xbox på arbetstid är inte något som jag ger cred för, men de gör iallafall vad de skall. Även om det inte är särskilt Hoah!

Underkategorier i Non Combat Soldiers är de som gör vad deras jobb innebär (lastbilschaffisar, radaroperatörer osv) och de som gör allt annat (NBCkillar, kockar, fallskärmsriggers + många andra) och de får samma lön som jag medan de gör saker som är mindre viktigt och inte kräver träning. Dvs vakta matsalen, nattvakt i supplyförradet och andra meningslösa uppgifter. De är inte soldater alls i min mening. De skall ersattas med coalitionsstyrkor från U-länder. Men så är det inte. Hur fan kan man få airborne pay och hazardous pay när man jobbar i gymet??? Fyfan!

Inga kommentarer: