tisdag 26 juni 2007

In case of..

..incoming please make your presence notised in the bunker. Och hur gör man det bättre än en massiv kroppstackling av sin egen plutonssergeant? Ja, senaste dagarna så har granater och/eller raketer flugit över Fob Kalsu. Inget som gör en så ruskigt nervös heller, men explosioner får primaldjuret där inne att bekänna färg. Man kan plöstligt göra kortdistansrusher och gymnastiska konststycken som annars bara kan återfinnas hos kinesiska cirkusakrobater. Fast folk överreagerar också.

Jag tog min M4a och gick på en walkabout på Foben i dagsvärmen häromdagen. (M4a, inte AK5a Jens) Jag blev lite upprörd av hur många saker på Foben som görs av inhyrd arbetskraft. Och av den arbetskraften så är det väldigt mycket irakier. Visst så sägs det att vi är här för att samarbeta och att secure the future together, men min erfarenhet här har varit en riktigt aggressiv en. De flesta Irakier jag har sett har antingen velat döda mig, eller skulle inte bry sig alls om jag dog. Men det kan ju förvantas i en krigszon som denna. Men det är klart att än så länge så har jag inte sett någon irakier med vapen på Foben, eller någon soldat utan. Så jag antar att allt är som det ska.

Det är sjukt kul att vissa av er mailar då och då. Det uppskattas mycket. Det är inte alltid fyllt av roligheter här, som man lätt annars kan tro, och uppmuntran i form av uppmärksamhet ger mig en chans att fokusera på vad jag ska syssla med och inte syssla med i framtiden. Hade jag bara varit en officer så hade livet inte varit så tungt. Officerare pekar och tycker till. Det passar mig.

8 kommentarer:

Peter Nylander sa...

Tja Marra!
Har inte skrivit nått innan men jag uppskattar verkligen att läsa här och väntar alltid med spänning på nästa inlägg. Skönt å veta att du lever, kanske inte gott men lever!
Finns tydligen fler svenskar som gjort som du enligt aftonhoran, nån kärring som bloggar om det nu.
Fettah!!!
/Petting

Marra sa...

Tjenare Peter - Ja, faktiskt vet ja det. Hon skulle halsat pa mig och min vapenbroder Ivan, men jag hann forsvinna innan hon kom och halsade pa, sa hon intervjuade bara min polare. Kanske likabra det sa att jag inte sa natt man angrar senare.
Men lever gor jag.. ett tag till. Bara hoppas att det haller i sig. December tror jag pa.

måns sa...

Nu är det en vecka tills man dra till Roskilde.....jag börjar redan nu hålla en plats till dig!

Rex sa...

Tjena Martin!

Kan bara instämma i att det är kul att läsa dina inlägg. Jag firade förresten midsommar utanför Stockholm med Henke, Siri och Ninni...
Denna helgen skall det bli liite dykning i Grebbestad norr om Göteborg.

/ Fule

Marra sa...

juMansh - Jag uppskattar motivationen och dedikationen med vilken du ser
pa
mitt deltagande. Jag kommer sa snart jag kan i utilikilt och
wifebeater. Och
jag sag Slayer 2002 sa jag behover inte ljuga.

Penk - Jag uppskattar ditt lasande. Hall ryktet om min dod vid liv, jag
vill
vara en smutsig martyr nar jag kommer hem. Vi ses da.. om inte Hadj ser
mig
forst. Halsa systra din!

Hoppas jag kommer hem till en bra kraftskiva.. som den manliga pa
delphi,
nar permanent rokskadade pettings lungor

Marra sa...

Ahhh, jag tanker pa saker som kraftskiva. Vilken tur att man vaxt upp i en kultur som man inte kan bli for gammal for kraftskiva. Som firmafest for folk utan karriarer =)

Ok, jag skrev detta sa att ni inte tror att jag fatt parkinsons eller natt.

Rix sa...

Jaha, 3 timmar till det är dags att dra till Roskilde... Inte så att jag är bög eller så. Men visst hade det varit gött att få dela tält med dig igen. Mest för att få vakna med en fingerdocka i nyllet och få se dig och Masse så ohämmat nöjda som bara ni kan vara...

Marra sa...

NykteRix - Da skall jag vara minst lika mycket bog da och saga att jag hoppas att jag far tillfalle igen att vacka dig med att fraga om du krakits pa mattan. Ahh, joda efter detta aret skall Roskilde bli 10 ar i rad. Det ar en malsattning go'vanner. Och nasta ganga skall jag se till att du har full sjomansdrakt. Det ar inte nadvandigt.. men det forhindrar torre!