söndag 1 juli 2007

Sjuk värme

Det är så vansinnigt varmt just nu och det ska bli varmare. Normalt brukar jag inte reagera så mycket på det men det går inte att ignorera. Att man sedan gör rusher till bunkrarna och sitter där en tid, det gör det inte bättre. Saker exploderar här och var så man övertalar sig själv att det är värt det.
Annars är vi fortfarande i träning. Vi tränar mitt på dagen och precis innan mörkret faller. Det är mycket nya rutiner som skall tas in. I detta området så kan vi inte slåss som vi gjorde uppe i Al Anbar. Nya regler. Dummare regler. Förut behandlade vi allt som vårt eget. Jag menar inte att vi betedde oss illa, men med tanke på att vi är i krig så såg vi till att skydda oss själva. Reglerna vi måste följa nu är klar fördel El Terroristo, men han har ju inte träningen vi har. Eller utrustningen. Något annat jag gillar är att vi nu slåss med airsupport. Så om läget får en att hänga läpp så kallar man in Apaches som rensar väg och höjer moral. Hehe, det är skönt att veta att de är på blå sida när man ser dem. Intimidation factor: High!
Vi får se hur det blir när vi väl lämnar wiren igen. Jag vet att vi är redo. Det enda som är emot oss är denna förbannade värme. Ju varmare det är desto mer måste man givetvis dricka, och det betyder tyngre ryggsäck som får en att svettas mer. Ond cirkel. Och att dricka varmt vatten är ju en riktig motivationsdödare. Ahh, tider var det då man tyckte att Tonicen var för varm då den lämnat Masses kyl och burits ner i stadsparken i en oisolerad ryggsäck. Nu har mina prioriteter förändrats lite.. fast det är klart att när jag får ett liv igen så kommer jag att skaffa mig en cooler, så att min tonic håller sig på en behaglig temperatur. Arbetarklasslyx!
En annan sak skall jag tillägga när jag väl har er uppmärksamhet. Som jag nämnt tidigare så är infanteri a beast of its own. Men det blir lite värre i och med att vi är Airborne med. Det innebär att vi ska sätta en lite högre standard. Göra lite mer. Det var tydligt utanför Camp Taji, där det fanns områden soldater inte trampat på ett helt år. Givetvis skulle vi in där. Bara för att visa att vi går där vi vill. Hehe, hur dumt det än kan låta ibland. Men sådan är mentaliteten. Och jag tror på den.

9 kommentarer:

jokke sa...

Jag ska gärna komma och testa kylningen i din framtida tonic-kylare!

Andreas sa...

Hejsan. Jag fick ett tips att mannen, myten, Marra som åkte overseas bloggade och lo-and-behold så var det. Kul att höra vad du har för dig. Lite annorlunda än vad man får höra på CNN. Har jag förstått det rätt att du kanske kommer på besök här hemma? Isåfall är du välkommen på en barbeque och en (eller kanske fler) kalla öl på min balkong.

Vi hörs
/Rulle

Anneli sa...

Men Martin...nu har du väl ändå ställt till det? Vad gör du där nere?! Fick ett tips av Peter om din blogg. Verkar som om du har humorn kvar iaf!
Själv är jag hemma i trygga Sverige med 8 v semester..! o kalla öl i kylen :-)

Marra sa...

Jokke - Givet ar experiment tillatna. Lessna lejonet kommer att pa is vila.

Andreas - Hmm, ar det miniora aggarora som skriver?? Jag kanner ju inga andreas. Hmm, Bobby hette det med, men han e norrlanning. Och angaende hemfard. Nar jag kan border, nar governmenten tillater det.

Anneli - Ooh, ett namn jag fortrangt. Vad jag gor?? Eh, jag forsoker forbli vid liv, och ibland skjuter jag och mina broder oss ur situationer. Du undrar klart om det ar vart det.. negativt. Aven om araberna inte vill doda dig, sa ar det inte mycket att se. Hall dig till Vingresors katalog istallet. Oooh, ol.. jag har inte haft riktigt ol pa flera ar.

Stenberg sa...

Hallå ellerrrrr!!!

Okej. Ibland blir man tillräckligt snopen för att omvärdera sina grundläggande åsikter och värderingar. Ett sådant tillfälle var när Rulle berättade om din blog. Från Irak. Visst berättade du om att du funderarde på det men ord till handling är ganska lång väg för de flesta... Starkt!!
Du MÅSTE höra av dig när vändan är över och du har leave!

Lycka till, god jakt och kom ihåg Murphys visa ord.
"If the enemy is whitin range, so are you..."

Lex sa...

Tja Lombarj,

Har hört att dom har mycket ninjas i Irak, hur är det med det? sitter på kneget med lite förkylnings-ontihalsen, lite bitter. vädret här suger. tänk om man hade det som dig och hängde på typ världens största strand (minus havet, minus solstolar och minus Water mellon-sellers). kort sagt, en jävligt stor sandlåda. när jag var liten drömde jag om att gräva mig ner genom botten på min sandlåda och komma ut i Kina. Ett litet tips bara om du funderar på att ta bondpermis. Andra sidan Jorden från Irak måste väl vara typ Bahamas eller nåt.

my thoughts go out to you..... keep yo´ head down mofo and don´t be a hero.

Andreas sa...

Kolla www.traunsberger.se och se om mannen på bilden känns igen...

Marra sa...

stenberg - jo, jag vet manga ar fulla av snack. jag ar full av dumhet. men att du kastar in en kommentar uppskattas - fortsatt med det sa skall jag gora mig pamind med en lopsedel fran kvallsposten.

PerpLex - Mannen, pa senaste har jag tankt mycket pa dig. Har ju inte hort av dig pa nagra ar och det ar u mitt eget fel. jag ar ju dum i huvudet. men lat oss ordna detta nar jag kommer ut. bondpermis bestraffas med arkebusering sa jag ska ta en lang funderrare pa det.

rulle - joda. bilden gjorde sig pamind. det var som att stirra in i solen. nu ser jag bara det nar jag blundar. jag funderar darfor pa att ova clog dance pa taket med en bulls eye i solar plexus. eller nej.. det ar for varmt.

Skitkul att hora av er alla. Fortsatt med det. Ger mig anledning till att halla ogonen oppna.

Magnus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.