måndag 20 april 2009

I’ll PT you ‘til you DIE!



Ni har ju säkert inte mina problem, men någon sa någongång att det är tyngre att tappa kilon när man blir äldre. Nu ligger jag ju inne med en amerikansk prematur-döds-diet och kan enbart instämma med denna motivationsdödare som myntade sagda uttryck. Jag tränar mer än måttligt tycker jag och det tar evigheter att se några som helst resultat. Kanske skulle man gå och bli vegetarian igen? Denna gången för att se om jag pallar med det?! Fast helt vegg kan jag inte bli, jag måste ge migsjälv lite get om jag far söder om gränsen. Jaja, det tåls att fundera på. Men åter till träningen. Jobbar man tio timmar om dagen och tränar efteråt så är det en heldag. Jag antar att jag ska känna mig lyckligt lottad som inte har fler åtaganden i mitt liv trots allt.

Bespara mig kommentarer om hur man ska komma i form. Jag vet att det handlar om att springa.. springer man mycket så har man inga problem. Trots att medlemmarna i Rolling Stones aldrig sprang, de hade mystiska medel som man stoppade upp i näsan och så brände det bort allt kroppsfett. Om det ändå varit så enkelt. Jag antar att jag ska springa idag. Igen. Hade det ändå varit lite underhållande att springa. Springer man på gymmet kan man kolla på tv under tiden. Hur mycket jag än uppskattar tv så väger tristessen på löpbandet tyngre än vilket tv-program som helst. (Inte om ‘Sweden-The Movie’ med Gert Fylking hade vart på. Då hade jag kunnat springa hur långt som helst.)

I Armen sprang vi mycket. Var dag. Oavsett väder och temperatur. Det hade sina fördelar. Dels så fanns det avsatt tid som man inte kunde göra någonting annat på, och ens motivation var något rövhål med högre rank och en GED som skrek en i örat om onda saker som skulle ske med en om man slutade springa, eller sprang för långsamt. Min polare fick nog en gång och stannade, tog av sig det gula reflektorbältet man tvingas att ha runt midjan, lade det som en snara runt halsen och började att strypa sigsjälv med det framför sin baneman. Då slapp han springa. Jag är förvånad att de inte ens väntade tills han tuppade av. De sa åt honom att springa tillbaks till barackerna. Han gick.

Som civilist har man inte lyxen att tvingas att springa under hot om onda reprisalier om man låter bli.
Vad ska jag säga?! Jag hoppas att ni har samma problem som jag har!

3 kommentarer:

jokke sa...

Jag noterade särskilt raden där du ber oss bespara sig kommentarer om hur man kommer i form. Det är ungefär som alla som fyller 80 och skriver i tidningen "ingen uppvaktning, tack" med enda syfte att bli fett uppvaktade – om uppvaktningen däremot uteblir så blir de förnärmade.

Så jag tänkte att det är väl synd att bli vegetarian? Då får man ju inte mumsa i sig allt gott kött. Däremot verkar det som att de flesta killar funkar väldigt bra med GI-inspirerad diet, d.v.s. kopiösa mängder kött och sallad, så länge man låter bli pasta, bröd, potatis, socker, och – tyvärr – öl. Bortsett från ölen kan man äta det mesta som är gott och låta bli det som ändå bara funkar som förband till biffstekarna.

Eller så gör man som Jens och använder hjärnan på ett ingenjörsmässigt sätt och tänker "energi in, energi ut". Och så räknar man med datorns hjälp ut ungefär hur mycket man gör av med på en dag, och matar i samma maskin in fakta om vad man äter samma dag, och tillser att man inte stoppar in mer energi än man tar ut. Jag har sett beviset på att det ger prima resultat!

För ingen löprunda i världen, åtminstone inte en sådan som man hinner med efter jobbet, kan till exempel kompensera för energiintaget i en plankstekspizza från Efes i Skurup.

Piotr à Paris sa...

Och jag tänkte för mig själv att du såg ut att vara i bra form när jag såg någon bild på dig, fast det kan ha berott på Amerikanska Fetknopparna bredvid som fick dig att smalna till...

Själv ligger man 5kg minus sedan G.P.S. födsel, sömnbrist och missade mål är inte helt bra heller.

Du kan ju alltid börja bära omkring ett Svärd av Bacon (som skär genom stål) för att skydda dig mot folk som antyder att du blivit fet...
Fungerar även som snacks...

mar sa...

Varfor jag skrev att jag inte behovde nagon kommentar, var att jag gav ju svaret sjalv.. pa satt och vis.

Jag ska komma pa en som funkar for mig, fast just nu verkar det som om moder natur fixar det at mig. Det var 40 grader i Yuma igar, och det ska bli varmare idag. Det ar ju bara April, och det gor att man ater lite kasst. Det ar bra.. men jag ska bara palla ga till gymmet med. Just nu pallar jag ingenting!

Nar din bror kommer och halsar pa mig ska jag se till att hitta en vavd baconmattepizza, han gillar ju det! Sedan kan vi tillbringa en timme sittandes i en flytande stol i poolen, och dricka ginotonic. Man ska ju utnyttja att man kan ta omkorningsfilen till purgatorium.

Piotr. Jag har inte lyckats att bli amerikanski-stor. Tankte inte sikta pa det heller, men ibland undrar jag om man inte skulle ma bra av en bi-weekly maginfluensa.

Tack for era kommentarer, ni ar mina personliga tranare och erat gage kommer inlindat i en rulle kinaskott pa posten.