torsdag 30 april 2009

Ragnaröks intågande



När det kommer till Presidentvalet så finns det mycket att säga. Omvärlden verkar ganska nöjd då Herr O har tagit tag i en hel del grejer och jobbar faktiskt på att lösa de problem som han prioriterar. Internt är det annorlunda, folk i USA har för mycket att oroa sig om. Vem kan bry sig om den globala ekonomin eller miljöproblem när en demokrat är satt till makten. Det är viktigare att skaffa sig det där semiautomatiska assault-vapnet nu medan de fortfarande säljs lagligt i affären. Inom kort kan vapen som använder högkapacitetsmagasin vara förbjudna och då, ja det är ju det slutgiltiga tecknet på Ragnaröks intågande. Alltså, jag kan förstå var de kommer ifrån om man kikar lite på den nationella mediamaskinen under det kalla kriget. Alla behövde vara redo att bekämpa Ivan från sina egna kommuner och sina egna hem. Jag säger inte att vapengalenskapen började då, men nog kan jag se att det kom en ny våg av osäkerhet som gjorde att folket började bygga bunkrar i sina bakgårdar. Då var det atomkrig (det hette väl så 1984?!) som var det globala internationella hotet, och nu är det gangsters och gängkrig som är ett verkligt lokalt hot beroende på vart man befinner sig. Då är det lika bra att köpa sig ett automatgevär som kan skicka mycket bly i hög hastighet mot alla potentiella skurkar eller individer som kan vara eller bli ett hot mot ens förmodade välfärd.

Personligen ser jag inte att var man borde ha ett assaultvapen, men nu säljs de i affären – jag vet inte om man slutar att sälja dem kommer att lösa något. Det finns redan mer vapen än människor i det här landet. Skulle målet vara att avväpna jänkarna så är det ett projekt som kommer att ta hundratals år. Helt orealistiskt. Men kanske man ska se till att göra det olagligt för visa människor att skaffa sig en puffra?! Kanske om man är bipolär, eller om man går på en massa lustiga mediciner, eller ja jag vet inte.. tanken är god, även om det inte går att göra något åt. Skulle man börja förbjuda vapen helt och hållet i landet så hade det ju bara avväpnat den laglydiga delen av landet. Det är inte riktigt den delen som jag oroar mig så mycket för. Jag känner att det går liksom inte att göra något ogjort i denna situationen. Så den enda, om än dåliga, lösningen kanske är att hela landet blir ett kontinentstort High Chapparall. Jag undrar, är det inte redan det?! I mina ögon är det.. samtidigt som de tjänar pengar på att alla 50 staterna har olika lagar angående handeldvapen, så det blir ett heltidsjobb att vara laglydig om man ska transportera ett skjutjärn. Men det är ju klart, att resa mer än 50 mil från sin bostad är ju nästan otänkbart för den allmänna immobila vulgära pöbeln.

Jag hörde senast idag på radion att det amerikanska folket har börjat att hamstra ammunition, bara ifall ifall Herr O skulle få för sig att förbjuda det eller lägga mer skatt på nämnda varor. Jag vet inte vad man ska tro. Masshysteri är ordet och jag vet inte om ni hör om detta hemma i Sverige?! Nyheterna i Svensk media kanske fokuserar lite mer på riktiga nyheter än att tala om vad som köps i USA, men jag kan bekräfta att så är fallet. Frågan är ju då, att ska jag bara se på och låta der roa/oroa mig eller ska jag stanna på WalMart på vägen hem och köpa upp några tusen skott ifall ifall lixom?! När det kommer till sådana här saker så är jag gärna en del av problemet. För då kanske någon jänkare, på gränsen till panik, inser att han inte kommer att kunna ladda om en tvåtusende gång med sin back-up semi-automatiska elefantavrättar-puffra. Det vore ju för jävligt om han inte kan fäkta bort den nationellt täckande kaosräden som kommer att gå likt domedagsgräshoppor från kust till kust och jämna allt och alla med marken. Det slog mig att Amerikas version av Ragnarök är väldigt lik filmen "Dawn of the Dead", där bara brist på ammunition och twinkies är vad som skrämmer gemene man mest. Det skrämmer mycket mer än att någon skaninav-ättling som är rent sönderbränd i randig stickat tröja, käck hatt och knivhandske som attackerar en när man sover. Nej, inget som Wes Craven kan hitta på kan vara värre än att få en så kallad “liberal” maktelit som inte tycker att det mest primära av rättigheter är att personligen äga en vapenarsenal som kan beväpna en medelstor paramilitär milis.

Inga kommentarer: