tisdag 21 augusti 2007

Flytt nr...

Ok, nu är det klart. Vi ska flytta igen. Även om jag aldrig begripit varför.. och om det skäl som finnes är så starkt varför flyttade de oss inte i Juni när vi kom hit. Men det är inte så farligt som jag trodde. Det är värre. De första fem månaderna detta år bodde vi på 2 olika Observationsposter. På den enda bodde vi hela plutonen i ett rum (ett gammalt irakiskt bårhus), och på den andra så hade var squad sitt egna träskjul att husera i. Man levde direkt ur sin ryggsäck och mat, vatten, elektricitet var sådant man inte kunde ta för givet. telefon och internet var något man såg någon gång i månaden. Det sög helt enkelt. Men vi tog det.. inte för att vi är infanteri utan för att alternativ saknades.

Nu har vi levt i snart 3 månader i lyx. Och med lyx menar jag en "can". Två personer per can med AC i. Lyx. Mat var dag. 4 ggr om dagen för den som är vaken. Vi har ett gym. Vi har internet och telefoner. Lyxeri för att vara i ett krig, men det är så 95% av alla soldater lever i krig nuförtiden. Fast inte infanteri.. och vi vet det. Vi vet att det har varit en tid av njutning. Mycket infanteri är stationerat på FOBs och det är ju nice. Men nu ska vi flytta.. inte det att vi flyttar tillbaks till en mindre FOB utan att de har redan sagt att vi ska överta en liten OP i en ny area of operation. Förväl till privathet, förväl till AC, förväl till telefonsamtal och internet, förväl till att vila över huvudet taget. Välkommen inhumant vansinne!

Jag ska minnas de stunder som denna FOB har gett mig. Idag till exempel så var jag på väg ut från vår matsal när jag ser en scen utspelas vid SergeantMajorernas bord. Två sergeantMajorer grillar en stackars idiot som verkar helt vilsen. Först och främst har han inte rakat sig på ungefär en vecka. Detta är ju en klassisk dumhet, men till hans försvar så har många färgade soldater problem med ingroende hårväxt och därför får de en lapp från doktorn. Denna lapp måste givetvis bäras med individen alltid, och denna stackars idiot har naturligtvis ingen sådan med sig. Förmodligen ingen alls. Men detta är inte min primära huvudbry. Min första frågeställning är varför denna individ är iklädd korrekt sommar Physical Fitness Uniform (tillåtet) med en vinter watch cap (beanie) i matsalen. Förutom att det inte är tillåtet att blanda uniformer, så är det aldrig tillåtet att bära hatt inomhus (utom vid Drill and Ceremoni). Hade denna stjärtpajas bara tagit av sig mössan så hade förmodligen inte hans Daddy Boastinskägg väckt ett sådant upprört gensvar av SergeantMajorerna. Kanske hade de till och med antagit att han hade doktorns tillåtelse. Men jag antar att det är inte pimp att vara i rätt uniform. Jag blir så trött.

2 kommentarer:

Magnus sa...

Ojsan. Hoppas att ni inte blir alltför långvariga på det nya stället, utan att ni får komma tillbaka till en FOB snart igen.

Det är lite svårt att tänka sig faktiskt att du är i ett krig, men kan snacka här med massa folk på internet. När jag tänker mig krig så ploppar det alltid upp skyttegravskrig ala Black Adder anno World War II. Om du inte redan dragit till fält, har ni någon usel kock vid namn Private Baldrick?

Magnus sa...

Vänta nu Black Adder, det var WW1 ju. Inget annat! Favoritavsnitten är när han är Lord Black Adder.. sjukt underhållande. Förstår inte varför han inte fortsatte på det spåret, Rowan A. Mr Bean är fjantigt och endast gäsp-skoj i jämnförelse!