måndag 13 augusti 2007

Vaknade

Häromdagen vaknade jag med ryggen mot trä. Allt var så suddigt. Jag satt på huk och på min högra fot var min vänstra känga. På min vänstra fot var min högra känga. Det var så knasigt. Jag hade ingen tröja på mig, bara arméns svarta shorts som det står "ARMY" på. Jag hade en tanke, lixom en dröm - av att jag vaknat av en smäll och sprungit. Det är tydligt och klart att jag inte varit vaken för jag bara följde andra springades suddiga kroppar. Det tog ett par minuter innan jag pusslade ihop det. När jag vaknade upp så satt jag redan på huk i bunkern. En bunker jag aldrig varit i förut. Precis när jag vaknade upp kom den andra raketen. Fast den slog i längre bort. Inte alls så nära som den första. Inte alls så vansinnesstark smäll. fast denna andra hade det klassiska visslande ljud som vi lärt oss att frukta.

Givetvis att denna dagen skulle bli en riktig skitdag. vakna tidigt av det här och sedan hålla igång hela dagen bara för att göra ett uppdrag natten igenom. Ett klassiskt airassault från en chinook (aka bananhelikopter på lekmanna). Det var ganska cool. och uppdraget var en framgång. Det var ett måste, vi hade ju CNN med oss. Då måste det bli bra. Gå in och rensa och säkra allt, sedan ta in film crew och göra det igen inför kamera. Med mindre farligheter. Och apropå farligheter, jag inser att jag på senaste åren imitera Ronja Rövardotter och skrikit "ge mig lite farligheter", men efter att jag lämnat Irak ska jag ta det lite lugnt på den fronten. Visst ska jag hoppa fallskärm och så, men jag ska nog vänta lite innan jag blir säkerhetskonsult i mellanöstern. Kanske jag tar ett hederligt jobb ett tag.

Annars så är det knas på alla fronter. Vi har packat upp allt vi inte lär behöva och skickat det till Alaska alleredan, men det känns som om vi har lång lång tid kvar här. I synnerhet när det är augusti och det är varmare än i jävulens bastu. Sköna sandstormar har jag upplevt på senare tid med. Inte sådan svåra som man kan googla, men irriterande sand som kryper sakta in överallt. Ni vet att jag menar överallt med.

3 kommentarer:

Sprithare sa...

Ja, ja, du slipper ju att få sand under förhuden i alla fall...

måns sa...

Städade källaren i lördags och kom att tänka på dig när jag hittade tre flaskor gin. Se till att komma hem så kör du, jag och masse en Point Break träff igen.

Marra sa...

Jag forsoker ju inte att finna saker att beratta om,jag bara sallar bort skiten ni inte vill horaom. Det finns mycket sant.

Men somjag alltid sager.. jga kommer hemen dag, and when I come - I come with the thunder.. vad det nu betyder.